Je hoort als ondernemer overal dat ‘je zichtbaar moet zijn’. Maar hoe doe je dat? En wat betekent ‘zichtbaar zijn’ nou precies? Ik wil je graag een voorbeeld geven van hoe zichtbaarheid tot een aankoop kan leiden.

Toen we ons huis 10 jaar geleden kochten lag er een donkere, hardhouten vloer in. Niet helemaal onze smaak maar te goed om te vervangen. Al die jaren later werd het toch echt tijd om eens goed onderhoud te laten plegen, of de vloer helemaal te vervangen. Inmiddels waren we een beetje gehecht geraakt aan die keiharde vloer die overal tegen kon (super handig omdat we zelf niet altijd even handig zijn). En we vonden het eigenlijk ook zonde om die vloer van tropisch hout naar het grofvuil te brengen.

Renoveren dus!

Normaal gesproken ben ik iemand die afgaat op aanbevelingen van vrienden en familie. Als zij tevreden zijn over het geleverde werk ga ik vol vertrouwen met iemand in zee. Mond-tot-mond reclame dus. Alleen had niemand in mijn directe omgeving eerder een vloer laten renoveren. We proberen waar het kan met lokale ondernemers te werken, dus plaatste ik op een lokale Facebookgroep een oproepje: “Wie heeft er tips?” Er kwamen meer reacties dan ik had verwacht en daar sprongen drie namen uit die meerdere keren werden aanbevolen.

Hoe kiezen?

Alle drie kwamen ze langs, alle drie leken ze veel kennis van zaken te hebben en alle drie maakten ze een mooie offerte. Hoe maak je dan een keuze? Terwijl ik op mijn werkkamer zit opgevouwen tussen alle spullen uit de woonkamer en André, de vloeren-expert, beneden de vloer prachtig opknapt probeer ik erachter te komen wat de reden is dat ik uiteindelijk voor hem gekozen heb. Want er spelen allerlei onbewuste zaken een rol bij het nemen van zo’n aankoopbeslissing.

Prijs is niet alles

Blijkbaar vind ik reviews belangrijker dan ik dacht. Want na het ontvangen van de verschillende offertes bekeek ik de websites en Facebookpagina’s van de drie bedrijven, op zoek naar bevestiging van hun vakmanschap, maar vooral ook naar de ervaringen van anderen. De offerte met de laagste prijs was van iemand zonder website en Facebookpagina. Ook al was hij het goedkoopst, ik durfde het niet aan. Vervolgens bleven er twee kandidaten over. Allebei mooie websites, allebei goede recensies. Toen viel mijn oog op een foto op de Facebookpagina van André. Een foto, overduidelijk van heel wat jaren terug, van een man die met een grote schuurmachine een parketvloer staat te schuren.

Toen dacht ik: ‘Oké, dit is duidelijk iemand die trots is op zijn bedrijf, een passie heeft voor wat hij doet en jaren ervaring heeft.’ Achteraf gezien was dat mijn beslismoment.

Laat jezelf zien

Dat is nou wat ik bedoel met zichtbaarheid. Je kunt op je website zetten dat je veel ervaring hebt, of dat je de beste bent. Maar een afbeelding als dit is voor mij als potentiële klant veel overtuigender. Alleen: als jij het niet deelt, hoe kan je klant het dan weten? Dit is natuurlijk een persoonlijk voorbeeld, iets wat mij overtuigde. Verschillende klanten zullen om verschillende redenen voor jou kiezen. Hoe meer je jezelf laat zien, hoe groter de kans dat mogelijke klanten iets ziet waarin zij zich herkennen. En hoe meer je bestaande klanten hun keuze bevestigd zien (“Zie je wel, daarom ben ik klant geworden”). Het bericht uit het voorbeeld kreeg twee keer zoveel likes en drie keer meer reacties dan andere berichten op de pagina. Natuurlijk hoef je nu niet direct op zolder op zoek te gaan naar je oude foto-albums. Maar wat ik je wil meegeven: wees niet bang om jezelf te zijn, blijf authentiek en oprecht en deel waarom je doet wat je doet. Want zo trek jij precies de juiste klanten aan!

Wat ga jij vandaag delen op social media?