Voor deze Zichtbaarheidsweek vertel ik je graag wat meer over SEO (Zoekmachineoptimalisatie). Of wel: hoe je tekst inzet om beter vindbaar te zijn voor zoekmachines. Met als doel hoger in de zoekresultaten te komen. Zodat je jouw doelgroep beter kunt bereiken en helpen.

Zoekmachines

Zoekmachines zoals Google zijn, het woord zegt het al, machines. Wij moeten ze dus vertellen wat ze moeten doen. Door op je website woorden en zoektermen te verwerken in je tekst en duidelijk te maken wat belangrijk is, vertel je de zoekmachine wanneer hij jouw website in de zoekresultaten moet weergeven. Wanneer je dit goed doet krijg je veel organische bezoekers naar je website. Organische bezoekers zijn mensen die via een ‘natuurlijke weg’ op jouw website terecht-komen. Dus via de zoekresultaten, of via een link van een andere website, maar niet via een betaalde advertentie. Er zijn bedrijven die zich alleen maar bezig houden met het optimaliseren (beter vindbaar maken) van websites. Er zijn allerlei technische manieren om dat te doen. Maar er zijn ook wat dingen die je vrij eenvoudig zelf kunt doen. Die deel ik hier met je!

Stap 1: Zoekwoorden bepalen

Zoekwoorden zijn super belangrijk voor je online vindbaarheid. Als jij bijvoorbeeld intypt ‘Schilder in Haarlem’, zoekt de zoekmachine naar websites waarop de informatie die jij zoekt zeer waarschijnlijk te vinden is. Steek daarom tijd in het bepalen van de woorden waarop jij gevonden wilt worden. Let op: wat jij denkt dat de juiste woorden zijn, is niet altijd hetzelfde als wat jouw doelgroep intypt als zoekopdracht. Je kunt mensen uit je doelgroep vragen wat ze zouden intypen als ze een bedrijf als het jouwe zouden willen vinden. En er zijn verschillende websites waar je kunt opzoeken welke termen veel gebruikt worden om te zoeken. Een handige gratis tool is bijvoorbeeld Ubersuggest waar je kunt zien hoe vaak een bepaald woord of een zoekterm per maand gezocht wordt.

Eenvoudige SEO Tips bepaal je zoekwoorden

Soms is een zeldzaam zoekwoord beter

Wanneer je veel concurrenten hebt kan het lastig zijn om gevonden te worden op veel gebruikte zoekwoorden. Dan kan het een idee zijn om voor een heel specifiek zoekwoord/term te kiezen waarnaar minder vaak gezocht wordt, maar waar jij dan wel makkelijk op gevonden gaat worden. ‘Babykleertjes’ wordt bijvoorbeeld 8000 keer per maand gezocht. Er zijn veel aanbieders waardoor de kans klein is dat jij zonder adverteren bovenin de zoekresultaten terechtkomt. De zoekterm ‘Wanneer babykleertjes wassen’ wordt slechts 90 keer per maand ingetypt. Maar als jij op jouw website met babykleertjes een pagina maakt over ‘Wanneer moet je babykleertjes wassen?’ heb je dus kans dat per maand 90 mensen naar jouw website komen (die dan hopelijk ook meteen jouw kleertjes kopen)!

Stap 2: (Tussen)koppen en URLS

We gebruiken het voorbeeld van de Babykleertjes. Om goed gevonden te worden, is het belangrijk dat de zoekterm regelmatig terugkomt op de pagina. De URL wordt dan bijvoorbeeld: www.naamvanjewebsite.nl/wanneer-babykleertjes-wassen. De titel op de pagina kan zijn: ‘Wanneer moet je babykleertjes wassen?’ Vervolgens kun je in tussenkopjes en in de tekst de zoekterm ook een paar keer terug laten komen. Als tussenkopje bijvoorbeeld: ‘Met welk wasmiddel kun je babykleertjes wassen?’ Probeer ervoor te zorgen dat de tekst nog steeds prettig leesbaar is en dat de bezoeker er ook echt iets aan de informatie heeft.

Eenvoudige SEO Tips kies goede zoekwoorden

Stap 3: Alternatieve tekst

Stel je voor. Jij bent bakker en bakt de allerlekkerste biologische appeltaart die er is. Je plaatst allerlei mooie foto’s op je site maar die komen niet in de zoekresultaten naar voren. Dan heb je misschien geen alt-tag (alternatieve tekst) voor de foto ingevuld. De zoekmachine weet immers niet wat er op de foto staat. Dat moet je hem vertellen. Soms kan dat in de code van je website. In WordPress kun je eenvoudig in de mediabibliotheek op je foto’s klikken en daar de alternatieve tekst invullen.

De lekkerste biologische appeltaart

Kies hierbij voor woorden/zoektermen waarop je wilt dat de foto gevonden wordt. Bijvoorbeeld: ‘lekkerste biologische appeltaart’. Of zoals bij het vorige voorbeeld, op de pagina ‘Wanneer Babykleertjes wassen’, zorg je dat de foto’s op de pagina als alternatieve tekst hebben: ‘wanneer babykleertjes wassen’. Niet onbelangrijk: alt-tags worden gebruikt door voorleesbrowsers voor blinden en slecht-zienden om te vertellen wat er op de afbeelding staat. Ook de naam van de foto helpt met de vindbaarheid. Verander die vóór het uploaden van iets algemeens als IMG2018 naar iets waar je zoekterm in terugkomt. Zoals ‘Lekkerste Biologische Appeltaart’.

Eenvoudige SEO Tips deel waardevolle informatie

Stap 4: Bied je klant waardevolle informatie aan

Het is natuurlijk heel verleidelijk om je pagina’s helemaal vol te stoppen met zoekwoorden. Maar dat is niet de goede oplossing. Niet alleen vinden bezoekers het erg vervelend om zulke teksten te lezen, ook zoekmachines houden er niet van. Google bijvoorbeeld wordt steeds slimmer. Als een bezoeker op jouw website komt en daarna weer verder gaat zoeken naar hetzelfde onderwerp, betekent dat dat jouw site blijkbaar niet de juiste informatie aanbood. Als dat vaak gebeurt zal de zoekmachine jouw website niet meer zo hoog in de resultaten laten zien. Andersom werkt het ook: als ik op jouw pagina precies kan vinden hoe ik babykleertjes moet wassen dan ziet de zoekmachine dat jouw pagina waardevolle informatie bevat. Dat wordt beloond met een plek hoog in de zoekresultaten!

Stap 5: Bloggen

Door bovenstaande tips is het misschien wel duidelijk waarom veel ondernemers bloggen. Door in blogs antwoorden te geven op vragen waar jouw doelgroep mee zit, creëer je meer verkeer naar je website. Een blog hoeft niet extreem lang te zijn. Tussen de 300 en 600 woorden is voldoende als je je zoektermen goed gebruikt in de URL, tussenkopjes, tekst en afbeeldingen, en als de informatie die je biedt waardevol is voor de lezer. Vind je schrijven lastig? Dan kun je iemand vragen een aantal blogs voor je te schrijven, of om jouw eigen teksten na te lopen en eventueel te herschrijven. 

Eenvoudige SEO Tips een goede homepage en CTA

Stap 6: Een goede homepage

En als je dan al dat verkeer naar je website krijgt, dan wil je natuurlijk dat de bezoeker doet wat jij graag zou willen. Dat e-book downloaden, jouw collectie bekijken, een afspraak maken. Zorg ervoor dat op jouw homepage duidelijk is wat je doet en welke actie je van de bezoeker verwacht. Gebruik dus niet teveel tekst, zorg voor een helder menu, zodat de bezoeker direct kan vinden wat hij of zij zoekt. En zet een Call To Action op de homepage (CTA). Een opvallende regel of knop met: ‘Bekijk de nieuwe collectie’, ‘Download het gratis e-book’, of ‘Ja, ik wil een afspraak maken’. Je kunt hier natuurlijk ook een grappige of originelere tekst voor bedenken als dat bij jouw doelgroep past. Oh ja, als je kiest voor u of jij, wees daarin dan ook consequent en gebruik in al je teksten dezelfde aanspreekvorm.

Aan de slag

Als je de bovenstaande adviezen toepast heb je een goede basis staan om in zoekmachines gevonden te worden. Wil je advies, of kun je wel wat hulp gebruiken met je SEO en/of teksten? Neem dan contact met me op. Ook kun je gebruik maken van mijn gratis Quickscan waarin ik je een aantal tips geef. Als tekstschrijver doe ik niets liever dan fijne teksten schrijven. Ik help je dus graag aan een goede, vindbare tekst die helemaal past bij jou, je doel en je doelgroep. Succes met je onderneming!

DEZE INFORMATIE DOWNLOADEN ALS PDF? DAT KAN! KLIK HIER VOOR DE GRATIS DOWNLOAD!